Досвід роботи

ІЗ ДОСВІДУ РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА 8-А КЛАСУ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ №15 МІСТА КИЄВА


ЗАВАЖЕНКО НАТАЛІЇ МИКОЛАЇВНИ

КИЇВ 2015
Зміст
1. Вступ
2.Актуальність вивчення педагогічної проблеми у вихованні
3.Цілі  виховної діяльності
4. Головні задачі виховної роботи   
5.  Форми та методи виховної роботи          
 Висновки
 Додатки

1.     Вступ
 Класний керівник творить найбільше
багатство суспільства - Людину...
                                                          В. О. Сухомлинський
   Сьогодні Україна та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення своєї долі,  сусідів, подальшого світового порядку на планеті. Класний керівник — стрижень виховного процесу. Це нитка, яка зв’язує в одне ціле дитину, учителя - предметника, батьків, громадськість. Класний керівник — універсальна особистість. Основне його призначення зумовлене сучасним завданням, яке ставить перед собою суспільство, - максимальний розвиток кожної дитини, збереження її неповторності, розкриття її потенційних талантів та   створення умов для нормального духовного, розумового  та  фізичного  вдосконалення.  
    Я, Заваженко Наталія Миколаївна, учитель української мови та літератури спеціалізованої школи І – ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови із 21-річним педагогічним стажем, та 16-тирічним стажем класного керівника, наразі є класним керівником 8-А класу. Це  буде  мій третій випуск. У попередньому випуску були діти нагороджені  «золотою» та   « срібною» медаллю,  випускники добре навчаються у вищих навчальних закладах, працюють за покликанням серця.
Свою роботу як класного керівника  намагаюся будувати на рівні сучасної педагогіки, враховуючи, удосконалюючи та поєднуючи відомі теорії, ідеї, методи. У кінці ХХ століття змінилися засоби виховного впливу - це Інтернет, сучасні комп'ютерні технології, відео- і аудіо- продукція, що з одного боку значно розширює діапазон знань людини, а з іншого - ускладнює чітке визначення дитини  своєї позиції, погляду, оцінки подій, що відбуваються в суспільстві, розсіює увагу і осмислення різних фактів і дій.
Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає, на мій погляд, всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованого життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних і культурних засад життя українського народу. Тому особисто мені зрозуміла мета сучасного освітнього процесу - не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ ( від 16.06.2015 р. № 641 «Концепція національно – патріотичного виховання дітей  та молоді»). Свою роботу з класним колективом спрямовую в пріоритетному  освітньому напрямку – національно – патріотичне виховання.
2. Актуальність вивчення педагогічної проблеми у вихованні
        На сучасному етапі розвитку України  виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей: повага до національних символів (Герба, Прапора, Гімну України); участь у громадсько-політичному житті країни; повага до прав людини; верховенство права; толерантне ставлення до цінностей і переконань представників іншої культури, а також до регіональних та національно-мовних особливостей; рівність всіх перед законом; готовність захищати суверенітет і територіальну цілісність України.
        Актуальним, на мій погляд, сьогодні  є організація збирання та поширення інформації про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення обороноздатності України.
3.     Цілі виховної діяльності
   Посилити роботу з підтримки обдарованих дітей, створити мотивацію успіху, дати можливість кожному учневі відчувати себе комфортно в стінах школи і допомогти формуватися як особистості, розкрити і розвинути його творчу індивідуальність, створити умови для  здобуття загальної середньої освіти на рівні державного стандарту, формувати і розвивати соціально зрілу, творчу особистість із усвідомленою громадянською позицією, почуттям національно – патріотичної свідомості.
4.     Головні задачі виховної роботи
-         Організація колективу, формування культури поведінки на уроках та в позаурочний час, закріплення основ загальнолюдської культури поведінки.
-         Прищеплювати учням любов до навчання, створювати умови для засвоєння навчальних програм і розвитку творчих здібностей.
-         Виховувати загальнолюдські моральні якості: людяність, доброту, чесність, правдивість, ввічливість, повагу до людей, любов до праці.
-         Надавати кваліфіковану допомогу батькам у питаннях виховання в дітях кращих людських якостей та подолання негативних звичок і рис характеру.
-         Виховувати творчі здібності, підтримувати ініціативні, організаторські здібності та естетичні нахили в дітей.
-         Виховувати любов до України, свого народу, сімї, друзів. Бережливе ставлення до свого здоров’я та  оточуючих.
5.     Форми та методи виховної роботи
         Спираючись на методичну, науково-правову базу, унаслідок обміну досвідом на шкільних семінарах класних керівників, за допомогою вивчення сімей учнів мого класу, я означила форми та методи виховної роботи, які необхідні для втілення цілей та задач, які сформульовані як пріоритетні у моїй виховній роботі. Робота класного керівника непроста: усі педагоги знають, що класний керівник відповідає «за все» та повинен виконувати багато роботи одночасно. Тому я постійно підвищую свій професійний рівень, приділяю увагу самоосвіті. Маю невелику бібліотеку методичних посібників по виховній роботі, а також користуюсь інтернет-сайтами,  ділюся з колегами своїм досвідом, надаю допомогу з питань виховної,            організаційної та творчої роботи  іншим класним керівникам.
У своїй повсякденній  виховній роботі керуюся традиційними методами. Спираюся  на  праці  Макаренка, який  визначає якості педагога-майстра: гуманізм, любов і вимогливість до дітей; політична зрілість, соціальна активність; педагогічний авторитет, що базується на широкій ерудиції і моральній чистоті особистості; педагогічний такт; діловитість, твердість волі; володіння технологією виховного впливу; комунікативні, організаторські здібності; здатність до педагогічної творчості, постійний пошук оптимальних шляхів розв'язку виховних проблем; педагогічна стійкість, вміння відстоювати своє право на творчість, відповідальність за справу виховання.
У працях  В.Сухомлинський  визначає найголовніші методи виховання:
виховання словом; виховання прикладом; система методів організації діяльності і формування досвіду гуманної поведінки дітей; стимулювання й оцінювання вчинків, поведінки, діяльності; самовиховання, саморозвиток .
  Наразі, я використовую і сучасні форми навчання, які  дійсно мають позитивний вплив на виховний процес:колективні форми: поїздки  в музеї, храми, історичні місця, суспільно вагомі проекти ( зустрічі з ветеранами, воїнами АТО), професійно-орієнтовні семінари-зустрічі, художньо-естетична діяльність (конкурс малюнка), участь у  шкільних та районних конкурсах, класних та шкільних святах,  спортивних змаганнях, колективна творча справа (жива газета, випуск газети, свято-презентація, усний журнал та інше), школа етикету, виставка-конкурс, ведення літопису класного колективу, колективне ігрове спілкування,  трудовий десант; активні групові форми: диспути, моніторингові практикуми, інтелектуальні ігри (шкільна команда «знавців»), тренінги, «мозковий штурм»; індивідуальні форми: бесіди, консультації, самотестування, зустрічі з батьками при розв’язуванні важких життєвих ситуацій, спільні бесіди з вчителями - предметниками.



                                         Висновок              
     Вважаю, що я -  щасливий класний керівник, бо  мої колишні учні – чуйні, справедливі, доброзичливі, прекрасні люди.
      Педагогіка співробітництва, яка застосована в моїй навчально-виховній діяльності, виявляється тим сприятливим середовищем, в якому  здатна сформуватися особа громадянина, що володіє високим рівнем компетенцій, готового до успішного самовизначення в сучасному світі.
        Ще я маю надію, що мої вихованці, почерпнувши життєвий досвід при спілкуванні зі мною, обов’язково перевершать мене, своїх батьків, та наблизяться до своїх заповітних мрій.
Основні завдання, які маю вирішувати на сьогоднішній день, спрямовані на конкретну дитину, на її гармонійний розвиток з високоморальною громадською позицією у  дусі національно – патріотичного виховання, високу загальну культуру. Моральною серцевиною назвав В.Сухомлинський любов до дітей. Я мрію, щоб дороговказом моїм учням на життєвому шляху були слова великого учителя, звернені до них: «Живи так, що щоб твоя серцевина була здоровою, чистою  і сильною. Бути справжньою людиною -  це значить віддавати сили своєї душі в ім’я того, щоб люди навколо тебе були красивішими, духовно багатшими, щоб у кожній людині, з якою ти зустрічаєшся в житті, залишалося щось хороше від тебе, від твоєї душі».
Класний  керівник – це  організатор  і  керівник  цілісного  педагогічного  процесу. Це  педагог, який  є «центром» організації, координації  всіх  впливів, спрямованих  на  одну  особистість, на  колектив  учнів. Діяльність  класного  керівника  в  сучасній  школі  необхідно  оцінювати  саме  з  такої  позиції. А  свою  роботу  я  хочу  завершити  словами  В.О. Сухомлинського: «Через  казку, фантазію, гру, через  неповторну  дитячу  творчість -  вірна  дорога  до  серця  дитини».


Додатки
  Основні напрямки виховної роботи
1.Правове виховання
Правове виховання спрямоване на формування правової культури – виховання поваги до прав і свобод людини, виховання поваги до батьків, старших, оволодіння знаннями і дотримання законів України.
1.         Бесіди: «Правила поведінки учнів в школі та за її межами», «Правила вуличного руху», «Права та обов’язки учнів школи», «Декларація прав дитини», «Конвенція прав дитини», «Захист від недбалого ставлення, жорстокості, експлуатації», «Захист від фізичного та психологічного насильства», «Право на освіту», «Право на відпочинок і дозвілля», «Особливості та основні риси Конституції України»;
2.         Виховні години: «Закон. Знання. Відповідальність», «Усі діти мають право на любов і піклування»;
3.         Усний журнал: «Світова книга прав дитини» (на основі статей Конвенції ООН про права дитини), «День прав людини»;
4.          Брейн-ринг: «Знаємо свої права, виконуємо свої обов’язки»;
5.         Години спілкування: «Правила та закони у твоєму житті», «Що таке правопорушення? Їх види. Відповідальність за них»; «Підліток і закон», «Права, свободи та обов’язки громадян України», «Особливості відповідальності неповнолітніх», «Як ви розумієте і співвідносите «свобода» і «відповідальність»?».
2. Родинне виховання
Родинне виховання – запорука доброго розвитку не лише окремої особистості, але й українського народу. Родинне виховання ґрунтується на тісній співпраці батьків із педагогічним колективом школи.
·                       Презентація «Традиції моєї родини»;
·                       Складання «Дерева роду»;
·                       Конкурс серед сімей «Із історії роду»;
·                       Вікторини знавців народної мудрості, прикмет: «Із бабусиної скрині», «Дідусеві загадки», «Розкажи молодшому брату (сестрі)»;
·                       Конкурс серед сімей: «З історії роду» (оповідання, малюнок, фото);
·                       Класний вернісаж «Альбом моєї родини»;
·                       Конкурси: «Пісні моєї бабусі»,  «Бабусина скриня»;
·                       Фотовиставка «У колі сім’ї», «Зустріч поколінь»;
·                       Відзначення Дня матері – конкурс маминих пісень;
·                       Виставка-конкурс «Сімейна хроніка»;
·                       Конкурс сімейних літописів «Не зламайте дерево роду».

3  Національно-патріотичне виховання
Національне виховання – є пріоритетним аспектом  моєї виховної роботи в  школі, зорієнтованим на українську культуру, мову, національно-патріотичні традиції. В основу національного виховання покладені принципи гуманізму, демократизму, єдності сім’ї та школи. Проводяться  традиційне свято української вишиванки, свято  матері; конкурс знавців рідної мови, конкурс читців поезії до різних знаменних дат.
Патріотичне виховання – основа, на якій ґрунтується суспільство держави. Стати громадянином, тобто свідомим членом суспільства, відданим сином Вітчизни, дуже непросто.
Громадянином не народжуються. Виховувати в дитині громадянина – це означає навчати її жити заради Батьківщини. Проводять заходи до  Дня партизанської слави, річниць визволення  Києва від фашизму; відзначення Дня пам’яті жертв голодомору; до  річниці Чорнобильської трагедії.   
1.     Психологічні практикуми:  «Що таке «Я»; «Знайди себе», «Широкий світ захоплень»;
2.Уроки громадянськості: «Твоя країна – Україна», «Рід, родина, рідня», «Велика родина – рідна Батьківщина», «Історія української національної символіки»;
3.Години спілкування: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати неможна тільки Батьківщину…», «Українці – європейська нація»,  «Старовинна обрядовість в житті українців»;
4.Круглі столи: «Я і Україна», «Моральні заповіді українців», «Звичаї і традиції в житті українців»;
5.Розмова-зустріч: «Дружна сім'я – першоджерело людського духу»;
6.Конференції: «Майбутнє України в наших руках», «Походження держави і права»,«Держава та людина»; «Право і мораль»; «Ми - громадяни України»;
7.Класні години: «Національні герої України», «Живий подих історії», «Не розгубіть скарбів душі», «Україна – суверенна держава», «Походження українського народу»;
8.Інтелектуальні ігри конкурси: брейн-ринг «Гетьмани України», виставки родинних реліквій,  народного одягу; дитячих творчих робіт,  декоративно-прикладного мистецтва, конкурс народних традиційних страв, аукціон народної мудрості.
4 Трудове виховання:
Трудове виховання – прищеплює працелюбність і шанобливе ставлення до праці, формувати творчий підхід до вибору майбутньої професії, цілеспрямованість, уміння планувати своє життя.
·            Прибирання класних приміщень;
·            Оформлення класних кімнат і кабінетів;
·            Ремонт підручників;
·            Чергування в класі, школі;
·            Благоустрій шкільного подвір”я;
·            Ведення дослідницької роботи.
5  Естетичне виховання.
Естетичне виховання прищеплює дітям естетичні почуття, формує вміння бачити прекрасне і красиве, комічне і трагічне, розвиває художньо-естетичне сприйняття, естетичний смак і оцінювання, виховує естетичні цінності.
1. Класні години: «Естетичні цінності», «Естетичний смак і оцінювання», «Прекрасне, красиве, потворне, комічне, трагічне»;
2. Години спілкування: «Естетичне сприйняття дійсності»,  «Розвиток художньо-естетичного сприймання»;
1.                    Уроки милування;
2.                    Подорожі за художніми творами;
3.                    Художні екскурсії;
4.                    Колекціонування.
6  Морально-етичне виховання.
Морально-етичне виховання – сприяє розвитку в дітях таких якостей, як доброта, людяність, щирість, повага одне до одного. Учні відкривають для себе незаперечну істину: кожна людина, що приходить у світ, є унікальною особистістю.
1.         Класні години: «Я і мій ідеал», «Азбука однокласника: права і обов’язки»;
2.         Години спілкування: «Формула спілкування», «Що таке духовність?», «Знайти заняття для душі», «Мистецтво розуміти себе і колектив», «Добрі справи красять людину», «Для чого бути чесним, порядним?», «Азбука ввічливості»;
3.         Анкети: «Я і колектив мого класу», «Чому я такий?»;
4.         Дискусії: «Що я зичу для однокласників, друзів, України?», «Без кого і без чого я не в змозі існувати?», «Що я думаю про себе?», «Що думає клас про мене?», «Що означає «бути оптимістом»  у відносинах з однокласниками?»;
5.         Відверта розмова: «Мої плани і плани мого класу», « Я в житті класу»;
6.         Круглі столи: «Ідеал сучасної людини», «Художній смак і мода», «Делікатність і тактовність поруч зі мною».
7  Екологічне виховання
Екологічне виховання – передбачає забезпечити підростаюче покоління науковими знаннями про взаємозв’язок природи і суспільства, сформувати розуміння, що природа – першооснова існування людини, а вона – частина природи. Залучаючи учнів школи до екологічних трудових акцій: «Чиста планета», «Парад квітів біля школи», формуємо почуття відповідальності за навколишнє середовище як національну і загальнолюдську цінність, виховуємо любов до природи. До Дня Землі  традиційно проводиться конкурс малюнків: «Майбутнє Землі – в наших руках». Екологічне виховання є невід’ємною частиною виховання і навчання: конкурс газет та плакатів «Екологічні проблеми ІІІ тисячоліття», фотоконкурс «Ти і природа». 
1.         Години спілкування: «Я – частина природи», «Я і довкілля», «Потреба спілкування з природою», «Я та моє місце в світі», «Людина особистість духовна», «Я і природа»;
2.         Інтелектуальні ігри: «Ми в гостях у Природи», «Фольклор і природа», «Цікаве довкілля», «Дзвони Чорнобиля», «Екологічний дивосвіт»;
3.         Усний журнал: «Червона Книга України», «Екологічні проблеми Києва»;
4.         Диспути: «Чому так сталося?», «У світі екології», «Що таке людина?»;
5.         Захист наукових проектів: «Людина і світ природи»,  «Екологічні проблеми України»;
6.         Літературні читання: “Довкілля і поезія”, “Поезія  довкілля”, “Гармонія людини і довкілля”;
7.         Екологічні акції: «Зелена весна», «Чиста планета», «Парад квітів біля школи»;
8.         Конкурс творців екологічних казок;
9.         Конкурс умільців аранжування квітів «Фантазії осені», «Зимові сюжети».
8  Формування здорового способу життя
Формування здорового способу життя – має на меті навчити дітей цінувати власне здоров’я і дбати про нього, формувати такий світогляд учнів, що створить у них потребу ведення здорового способу життя.
Система роботи включає в себе організацію шкільного режиму: дотримання в школі гігієнічних норм щодо освітлення, температури повітря, шкільного обладнання, раціонального харчування, загартування; пропаганду здорового способу життя і включення учнів у різні види спортивно-фізкультурної діяльності.
1.         Класні години: «Життя і здоров’я людини», «Розвиток і збереження здоров'я», «Права і обов'язки підлітків щодо збереження і зміцнення здоров’я», «Спілкування і здоров’я»;
2.         Усний журнал: «24 березня – Всесвітній день боротьби з туберкульозом», «7 квітня – Всесвітній день здоров’я»; «26 квітня – День Чорнобильської трагедії»; «8 травня – Всесвітній день Червоного Хреста та Червоного Півмісяця», «31 травня – Всесвітній день без тютюну», «1 червня – Міжнародний день захисту дітей», «26 червня – Всесвітній день боротьби з наркоманією», «1 жовтня – Міжнародний день громадян похилого віку», «1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом»;
3.         Години спілкування: «Українські приказки і прислів’я про здоров’я», «Правила поведінки на льоду», «Правила поведінки на воді»;
4.         Конференції:  «Із турботою про майбутнє», «Алкоголь та його вплив на здоров’я», «Особиста відповідальність про здоров’я», «Спілкування і здоров’я»;
5.         Круглі столи: «Рухова активність та її вплив на розвиток підлітків», «Сон і здоров’я», «Активний відпочинок та його види»,  «Загартування. Його значення для здоров’я»;
6.         Уроки-тренінги: «Формула здорового способу життя», «Формула безпечної життєдіяльності», «Правила людських стосунків», «Що треба знати про ВІЛ/СНІД», «У небезпечних місцях»;
7.         Відверті розмови: «Ти – талановитий», «Як стати відмінником», «Що сприяє порозумінню між людьми», «Спілкування з дорослими та однолітками», «Про почуття і співчуття»;
8.         Пізнавальні бесіди:  «Правила дорожнього руху», «Поведінка при ДТП», «Планування часу», «Домашні завдання», «Ти – пішохід», «Ти – пасажир громадського транспорту», «Безпека і небезпека життя».
9 Розвиток пізнавальної активності
Розвиток пізнавальної активності спрямований на заохочення та підтримання школярів у прагненні здобуття нових знань, розвиток гармонійної, інтелектуально і духовно багатої особистості. Установлено, що формування інтересу, активізація діяльності учнів, тобто інтелектуальне виховання ефективно здійснюється шляхом проведення:
·                       предметних олімпіад;
·                       виставки дитячих робіт, виконаних у гуртках;
·                       урочистих годин по відзначенню кращих учнів, знавців окремих предметів, переможців конкурсів.
1.         Ділові ігри: «Зустріч з новим товаришем», «Як би я був вчителем…»;
2.         Конкурс знавців певного предмета (брейн-ринг «Знавці змагаються»);
3.         Похід у музей , бібліотеку – обговорення побаченого та почутого;
4.         Захист фантастичних проектів: «Школа майбутнього»;
5.         Брейн-ринг: «Машини нашого часу», «Літаки нашого часу»;
6.         Гра: «Пізнай себе і ти пізнаєш світ»;
7.         Години спілкування: «Книга у нашому житті», «Ми – діти світу», «Розкажи про свою улюблену справу».

10.Робота з батьками
      Велике значення я надаю роботі з батьками. Насамперед - це батьківські збори, які намагаюсь проводити  в різних формах: це і батьківські лекторії,   тематичні консультації, і анкетування, запрошую вчителів – предметників, обговорюємо проблемні ситуації. Теми зборів  актуальні, хвилюють батьків, тому вони проходять жваво і завжди з користю. Про недоліки дитини я розмовляю з батьками лише в індивідуальній бесіді, починаючи з позитивних моментів у навчанні дитини, поступово переходячи до того, на що батькам слід звернути особливу увагу. Така праця  з батьками дає свої плоди: вони не бояться, що випробують неприємні хвилини перед іншими, охоче приходять на збори й активно беруть участь у проведенні позакласних заходів. Сполучною ланкою між школою і всіма батьками класу є батьківський актив, який активно допомагає мені в організації дозвілля дітей, у ремонті, беруть участь у всіх організаційних питаннях.
      Запорукою успішної виховної діяльності класного керівника є його співпраця з батьками, оскільки саме сім'я значною мірою впливає на процес розвитку особистості дитини. Тому важливе і відповідальне завдання вчителя — зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу. Виконання цього завдання можливе за умови, якщо у плані діяльності будуть передбачені такі напрями роботи класного керівника з батьками:
•  вивчення сімей учнів;
•  педагогічна просвіта батьків;
•  забезпечення  участі   батьків  у  життєдіяльності   класного колективу;
•  педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу;
•  індивідуальна робота з батьками;

• інформування батьків про хід і результати навчання й виховання та розвиток учнів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий